Hvordan arbejder en tekstforfatter?

Det er nok svært at give et entydigt svar på en tekstforfatters arbejdsrutiner. For der findes nok ligeså mange metoder, som der findes tekstforfattere. Jeg vælger derfor at svare for mig selv.

Den enkelte tekstopgaver starter typisk med, at jeg modtager en mail eller et opkald. ”Hvad koster det at få skrevet …” Det er igen et meget svært spørgsmål at svare entydigt på. Vi skal lige lidt mere ind til benet.

Jeg vil høre lidt om virksomheden, dens produkter og tidligere kommunikation – både den vellykkede og den mindre vellykkede af slagsen. Jeg vil spørge ind til målgruppen. Jeg vil reflektere og dissekere. Jeg vil nærme mig opgaven fra alle tænkelige vinkler, også den kritiske. Jeg kan risikere at støde nogen på manchetterne, men det er vel ment, og ofte er det jo dér, guldet ligger. Jeg stiller de spørgsmål, som målgruppen ønsker besvaret.

Kommer opgaven fra et design- eller reklamebureau, så er der typisk gået en proces forud. Der er allerede defineret kerneværdier, designlinje, markedsførings- og kommunikationsstrategi osv. Det hjælper mig i mit arbejde med tekstens tone. Måske har jeg endda været med hele vejen – det er tit både sjovere og klogere.

Kommer opgaven direkte fra en virksomhed, så må jeg skabe tonen ud fra kundens dna, værdier og ambitioner. Jeg vil granske nuværende materiale, skele til konkurrenternes materiale (hvis jeg bliver bedt om det, ellers foretrækker jeg at skabe noget originalt) – og så vil jeg trække mig tilbage for at lade min intuition komme til orde. Gå en tur i skoven, give hønsene mad, sætte en dej til at hæve. Sådan noget lavpraktisk noget, der lægger logikken i dvale og åbner for de rigtige kanaler.

Når jeg har fundet den stemme, der skal tale, så sætter jeg mig til tasterne. Jeg får skabt struktur og overblik over dét, der skal kommunikeres – en overordnet plan for, hvad der skal stå hvor. Og så skriver jeg, og så skriver jeg. Og så sakser jeg, og så sakser jeg. Sletter og flytter rundt og flytter måske tilbage igen.

Jeg kan ikke sige, hvad der driver værket, andet end at det kommer fra en indre melodi. Som tekstforfatter skal man kunne komme i fuldstændig flow. Jeg kan mærke, når teksterne er færdige. Når de sidder i skabet. For at bestå lakmusprøven vandrer jeg rundt med teksten og læser den højt. Når ordene flyder i takt med mine skridt, så ved jeg, at den er der.

Men der er stadig en kunde i den anden ende. Teksten skal altid i korrektur. Og så må man som tekstforfatter nogle gange dræbe sine yndlings. Det kan være hårdt, og det kan tage tid at få nye informationer, slettede afsnit eller blot omformuleringer til at falde ind i melodien. Men jeg er vedholdende og ikke et sekund i tvivl om mit faglige værd, så jeg bliver ved med at massere, til teksten i sin nye form er endnu bedre end mit oprindelige oplæg.

Så ja, det er ikke noget, du lige lærer på en formiddag.

At få defineret den rigtige tone. At få skabt det rigtige flow. At få fortalt, hvad man vil – på en enkel og interessant måde. Lad nu mig om det. Så skal jeg nok ramme din målgruppen så tilpas hårdt, at de lægger sig fladt ned for dig.

Se mine referencer